Om Ulf Nordlund
Ulf Nordlund er grundlæggeren af Musiktest-metoden og en visionær inden for musikpædagogik. Med flere årtiers erfaring har han dedikeret sit liv til at hjælpe børn og unge med at opdage deres musikalske talenter. Ulf har siden 70’erne været en drivkraft bag opstarten af 10 store Harmoni/Bigbands og Brass Bands og har gjort en markant forskel i musikmiljøet. Hans metode er den eneste dokumenterede tilgang, der kan opbygge skoleorkestre på kort tid og fremme glæden ved musik i hele landet.
Ulf brænder for at skabe stærke fællesskaber gennem musikken og sikre, at hvert barn får mulighed for at udvikle deres unikke talent.
Om Orkesterskolen
En velfungerende fødekæde og talentudvikling skabes gennem oprettelse af orkestre med børn fra 7-8 års alderen.
Integrationsmæssigt giver orkestermusikken en indlysende mulighed for børns accept af hinanden uanset nationalitet og religion.
Det er min påstand, at børn bør gennemgå en lytteprøve — en test. For kun på den måde kan vi finde de børn, der ikke kommer til en musikskole af forældres eller egen drift.
Og dem er der rigtig mange af i denne tid vi lever i.
Vi har mange elever med særlige behov både i folkeskolerne og de private skoler, og her er det, vi finder guldgruppen af usædvanlige talenter. Musikken giver desuden disse børn en enestående chance for at trives både i skoleklassen og derhjemme.
Det kan virke som et eventyr—men:
Det har vist sig at kunne lade sig gøre overalt i dette land.
Og det vil betyde en opblomstring af musiklivet.
Organisationen består af en styregruppe (forældre og orkesterleder), orkestret, og en lærergruppe.
Styregruppens opgave:
kontaktformidling,
politisk opbakning,
fundraising,
anskaffelse af instrumenter, etc.
Orkesterlederens opgave:
kontaktformidling til forældre,
pædagogisk støtte,
elevtilgang og orkestrets daglige ledelse.
Lærergruppens opgave:
at sørge for en motiveret undervisning,
og for pædagogisk støtte.
Belbin’s principper vil være en god baggrund for at få en gruppe til at fungere optimalt.